.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
گزارش«شمال نیوز»از فوت یکی از اعضای تحت پوشش انجمن تالاسمی شهرستان قائم‌شهر ؛
بی‌مهری به بیماران تالاسمی مازندران / «خون» ، «خون» و بازهم «خون» !
شمال نیوز : آمار بیماران تالاسمی و کم‌خونی در استان مازندران بالاست، بیمارانی که رگ حیات آنان علاوه بر هوا و تنفس، به دریافت مستمر خون نیز وصل و وابسته است و این نکته را هم سازمان انتقال خون استان که تلاش دارد خون مورد نیاز این عزیزان را تأمین کند و هم کادر درمان و مراکز بیمارستانی که وظیفه دارند این خون را در زمان مقرر، به بیماران تزریق کنند، به‌خوبی می‌دانند ....
بی‌مهری به بیماران تالاسمی مازندران / «خون» ، «خون» و بازهم «خون» !

شمال نیوز : آمار بیماران تالاسمی و کم‌خونی در استان مازندران بالاست، بیمارانی که رگ حیات آنان علاوه بر هوا و تنفس، به دریافت مستمر خون نیز وصل و وابسته است و این نکته را هم سازمان انتقال خون استان که تلاش دارد خون مورد نیاز این عزیزان را تأمین کند و هم کادر درمان و مراکز بیمارستانی که وظیفه دارند این خون را در زمان مقرر، به بیماران تزریق کنند، به‌خوبی می‌دانند.  

 

شهرستان قائم‌شهر هم ازجمله شهرهایی است که بیماران تالاسمی زیادی دارد و برای مراجعه برای تزریق خون در دو نوبت صبح و عصر به بیمارستان رازی مراجعه می‌کنند.

 

اخیراً این بیمارستان به‌رغم این‌که از حساسیت و حیاتی بودن نیاز بیماران به خون‌گیری در موعد مقرر آگاهی دارد و می‌داند تأخیر در دریافت خون می‌تواند مشکل حیاتی برای آنان ایجاد کند، روشن نیست به چه دلیلی ارائه خدمات به این بیماران را منحصر به شیفت صبح و در ساعت اداری کرده است و بیماران تنها می‌توانند از ساعت 7 تا دو بعدازظهر برای خون‌گیری مراجعه کنند و حتی فضایی برای مراجعات اورژانسی که برای بیماران خونی، اجتناب‌ناپذیر است، باز نکرده است.

 

 

مدیرعامل انجمن بیماران تالاسمی این شهرستان چندین بار موضوع را به بیمارستان رازی اعلام کرد و از آنان خواست خون‌گیری در هر دو نوبت صبح و عصر را برقرار کنند مانند آنچه که در سایر مراکز درمانی استان برای این بیماران انجام می‌شود. زمانی که بیمارستان رازی این شهرستان، نسبت به مطالبه بیماران بی‌توجهی کرد، مدیرعامل انجمن به طرفیت از اعضا،  نامه  اعتراضی خود به انضمام تقاضای بیماران را در تاریخ دوازده دی‌ماه خطاب به معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران تحویل داد اما تا امروز تغییری در این برنامه رخ نداده است تا این‌که یکی از بیماران تالاسمی جان خود را به‌خاطر تأخیر در خون‌گیری از دست داد.

 

 

• تأیید فوت یک بیمار تالاسمی پس از تعطیلی خون‌گیری در شیفت عصر

 

«محمد علیزاده» در این زمینه گفت: پس از جابه‌جایی بخش تالاسمی به ساختمان تازه تاسیس بیمارستان جایگزین رازی به بهانه کمبود پرستار با تعطیلی شیفت عصر خون‌گیری مواجه شدیم و همین مسأله مشکلات زیادی را برای بیماران تالاسمی ایجاد کرد.

 

مدیرعامل انجمن تالاسمی قائم‌شهر گفت: بارها مخالفت خود را شفاهی به ریاست، مدیریت بیمارستان و سرپرستار بخش اعلام و در نهایت با جمع‌آوری امضا و مکاتبه با دانشگاه علوم پزشکی خواستار رفع مشکل شدیم ولی به نتیجه نرسیدیم.

 

وی با بیان این‌که بسیاری از بیماران تالاسمی بزرگسال به دلیل سال‌ها مواجه با مشکلات دارویی و عوارض ناشی از کمبود دارو به عارضه قلبی مواجه‌اند، گفت: این افراد در روز خون‌گیری باید دو واحد را به آهستگی و در مدت زمان حدود ۶ساعت تزریق نمایند که به دلیل تعطیلی شیفت عصر به اجبار یا تک واحد تزریق می‌کردند یا سرعت خون‌گیری را افزایش می‌دادند و این باعث ایجاد عوارض جبران‌ناپذیری در بیماران تالاسمی می‌شد.

 

رییس هیأت مدیره انجمن تالاسمی ایران ادامه داد: سلامت بیمار در تمام بیمارستان‌ها اولویت اول پزشک و پرستاران باید باشد و علی‌رغم همه  هشدارها ریاست دانشگاه علوم پزشکی استان، مدیر درمان دانشگاه، ریاست بیمارستان رازی و سرپرستار بخش تالاسمی به این مورد بی‌توجه بودند و به عنوان نماینده بیماران تالاسمی خواستار ورود دستگاه قضایی به پرونده هستم.

 

 

وی در خصوص فوت بیمار تالاسمی «مهدی رحمانی کفشگری» گفت: مرحوم رحمانی حدود یک ماه قبل علی‌رغم تمام گرفتاری‌های کاری با حال نامساعد و هموگلوبین پایین ساعت ۱۲ظهر وارد بخش تالاسمی بیمارستان رازی و خواستار تزریق خون شد، ولی سرپرستار بخش به بهانه تعطیل شدن بخش در ساعت ۱۴:۱۵ به گواه شاهدان عینی از انجام مراحل درمانی بیمار ممانعت به‌عمل آورد و مرحوم بدون تزریق خون بخش را ترک و مراتب را به بنده و آقای دکتر صادقی، رییس هیأت مدیره انجمن تالاسمی قائم‌شهر گزارش و وضعیت بد جسمانی و قلبی خود را توضیح داد.

 

علیزاده ادامه داد، با افزایش اعتراضات و جمع‌آوری امضای معترضین مراتب را طی نامه‌ای به معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام و خواستار برگرداندن شیفت عصر به چرخه درمان و خون‌گیری عزیزان تالاسمی شدیم که تا کنون بی‌حاصل بود.

 

مدیرعامل انجمن تالاسمی قائم‌شهر گفت: پس از شنیدن خبر فوت مرحوم رحمانی (دبیر پرورشی مدارس قائم‌شهر و یکی از مداحان و قاریان ممتاز شهرستان) تنها دانشگاه علوم پزشکی استان و مدیران بیمارستان رازی قائم‌شهر را مسئول می‌دانیم و قبل وقوع اتفاق ناگوار دیگر برای اعضای تحت پوشش خود خواستار برقراری هرچه سریع‌تر شیفت عصر به روال قبل هستیم.

 

وی تأکید کرد: برای پیگیری مرگ این فرهنگی فرهیخته، از رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران، معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی، رییس بیمارستان رازی و سرپرستار بخش تالاسمی بیمارستان شکایت می‌کنیم.

 

 

 

رییس هیأت مدیره انجمن تالاسمی کشور تاکید کرد: در صورت عدم رسیدگی و اصلاح وضعیت موجود، مراتب را از طریق وزارت بهداشت و درمان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیگیری خواهیم کرد.

 

 

 

 

 

• من کارگر هستم و صبح شیفت کاری من است

 

 

یکی از بیماران تالاسمی که در یک مجموعه فروشگاهی کار میکند در همین زمینه به «استقلال ایرانیان» گفت: من در یک مجموعه فروشگاهی کار می‌کنم و صبح، شیفت کاری من است و همیشه نوبت خونگیری را عصر انجام می‌دادم. 

 

 

این بیمار تالاسمی گفت: بیماری ما درمان ندارد اما به‌شدت به مراقبت وابسته است و هر زمان هم لازم شد تزریق خون باید انجام شود و تأخیر در دریافت خون برای ما یعنی مشکلات قلبی و عروقی و حتی مرگ ناگهانی و پزشکان ، پرستاران و مدیریت بیمارستان رازی قائم‌شهر بهتر از هر کسی این را می‌دانند و واقعاً تعجب می‌کنم که چگونه چنین تصمیمی را گرفتند و به عواقب خطرناکی که این تصمیم برای افرادی چون من ممکن است ایجاد کند، فکر نکردند ؟

 

 

لازم است خطاب به مدیران دستگاه بهداشت و درمان مازندران یادآور شویم که این استان از نظر توسعه زیرساخت‌های درمانی، وضعیت مطلوبی دارد که طی چهار دهه گذشته و با اعتبارات میلیاردی ایجاد شد اما اگر قرار باشد در زمان مراجعه بیمار آن هم بیمارانی چون تالاسمی، خدمات مطلوب در زمان لازم به آنان ارائه نشود این زیرساخت‎ها چه ارزشی دارد ؟   

 

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران و همچنین معاونت درمان باید پاسخ بدهند که با چه انگیزه‌ای، بیماران تالاسمی باید حتماً در نوبت صبح مراجعه داشته باشند و اگر والدین یک کودک بیمار، شاغل باشند چرا بیمارستان رازی قائم‌شهر باید برنامه را طوری تنظیم کند که این والدین ناچار باشند از کار و شغل خود بزنند و احتمالاً متحمل خسارت مالی شوند ؟

 

براستی چه تفاوتی بین بیمارستان رازی قائم‌شهر وجود دارد که برخی مراکز درمانی خون‌گیری بیماران تالاسمی را محدود به ساعت اداری نکردند اما این بیمارستان به‌صورت خودمختار دست به چنین اقدامی زد ؟  

 

 


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.095 seconds.